Разсекретените досиета, които станаха достояние на обществеността в последните седмици, безспорно имат връзка с дейността на концентрационни лагери от бившия източен блок. Това потвърди международния хуманитарен екип, опитващ повече от двайсет години да оправдае присъствието на черно белите фотографии на мъже с изпити лица, позиращи в причудливи пози, сред архивите на българско, трудово наказателно заведение.
Екипът работил по няколко версии. Допуска се, че управата на концлагера, по аналогия с практиките от Аушвиц, Дахау, Треблинка или ГУЛАГ, е събирала снимки на окаяните затворници с цел отчет пред партията за успешно прилаганата наказателна политика. По степента на телесната деградация и ужасът по лицата, висшите ръководни органи съдели за успехите на даден лагер, а също така раздавали повишения и различни бонификации.
Загадката в случая идва от факта, че откритите фотографии показват група от мъже в добро физическо състояние, принудени по някаква причина да изпълняват фигури с ръце. „Моделите”, както ги нарича екипа, не само не приличат на останалите затворници по мършавост и апатично излъчване, а напротив – показват добре тренирана мускулатура и спокойствие, което най-силно обърква изследователите.
Една от най-тиражираните версии разказва за ексцентричен соцфотограф, приближен на партията, който се възползвал от безплатните модели в лагера, обслужвайки увлечението си по портретната фотография. Доказателство за това е импровизираното студио, поместено в една от кошмарните дървени бараки, където е открита и голяма колекция фото техника. Предполага се, че петимата от снимките са един вид питомци, добре подържани фаворити на началството, в услуга на безскрупулния портретист.
Друга версия допуска вероятността, „Моделите” да са част от спортен отбор, подготвян за състезания между концлагеристи от Съветския съюз. Тъй като, обаче, историята не познава подобна практика, е по-вероятно да става въпрос за нехуманна фотографска гавра.
Фотография: Владимир Пеков
Няма коментари:
Публикуване на коментар